eCUVEE, to je informační směska sosobitým buketem.
Začneme celkem zvesela, alespoň co se tuzemských vinařů týče. Tolik diskutovaná spotřební daň na víno zdá se, prozatím nebude. Na konci minulého týdne se vMikulově uskutečnila akce snázvem Euro Regional, v rámci které se řešila spotřební daň na tichá vína. Za řečnickým pultíkem se vystřídali například 1. náměstek ministra financí Ladislav Minčič nebo předseda Svazu vinařů ČR Tibor Nyitray. Já jsem osobně přítomen nebyl, ale zúst pana náměstka mělo opakovaně zaznít, že sazba spotřební daně 10 Kč/l na tichá vína nebude navržena ani letos ani příští rok. A vzhledem ktomu, že pravděpodobná budoucí vládní strana ČSSD proti návrhu spotřební daně celkem aktivně vystupovala, vypadá to i do budoucna pro vinaře růžově. Co naopak bude pro velký úspěch znovu, jsou
francouzská vína vLidlu
. Po několika měsících se vrací prodejní šlágr, již podruhé letos přichází Marek Vašut, aby naučil Čechy pít francouzská vína. A lze očekávat, že to opět bude maso. Minule lidé brali Bordeaux vína po kartonech, podle paní prodavačky zLidlu vÚjezdě nad Lesy hromadně vína nakupovali také vinotéky a restaurace. Není divu, že když jsem po pár dnech dorazil i já před akční regál, byly tam všeho všudy tři opuštěné lahve, nad kterými tajemně poblikávala rozbitá zářivka. Vdálce se ozvalo zlověstné zavití klánovického kojota…Od zítřka tedy vína vLidlu opět navezena. Nabídku vín zBordeaux a Alsaska tentokrát rozšířilo také jedno Chablis nebo Chateauneuf du Pape. Zlatým hřebem prodejní akce je Chateau Laroze 2008, Grand cru Classé za „nelidlovou“ cenu 999 Kč za 0,75l vína. Ale proč ne, když vTesku můžou prodávat třeba takové Chateau Margaux.Čas od času sleduji seriál rozhovorů (
Vinaři pod lupou
), který na webu smenšími vinaři publikuje Břeclavský deník. Musím se přiznat, že tento týden jsem si rozšířil své obzory o tuzemské vinařské scéně. Kdyby se mne totiž ještě před pár dny někdo zeptal, co říkám na vína od Malcolma Russela zNesyt Lake Wines, asi bych lovil vhlavě vzpomínky ohledně toho, co jsem vposlední době ochutnal z Kalifornie. Omyl, tento původem Brit své vinařství od roku 2003 provozuje tady u nás na Moravě, konkrétně vSedlci. Hrozny nakupuje od různých pěstitelů a specializuje se na Ryzlink rýnský, Veltlínské zelené, Rulandské bílé a Rulandské modré. Vzorem jsou pro Malcolma Russela především vinaři zFrancie. A ti mají kupu starostí stím, jak přesvědčit Francouze, aby pili více vín, a ideálně pokud možno těch domácích. Podle výsledků nedávno zveřejněné studie to totiž vypadá, že
spotřeba vína ve Francii
pokračuje vdlouhodobém poklesu a stále nedosáhla svého dna. Počet Francouzů, kteří pijí víno denně, klesl na 17 % oproti 21 % vroce 2005 a zlaté časy jsou nenávratně pryč. Zatímco vroce 1965 každý dospělý Francouz vypil 160 litrů vína, vroce 2010 to bylo „jen“ 57 litrů. Aktuální pokles spotřeby má být způsoben kombinací několika faktorů, vprvní řadě jde o ekonomické důvody a nejistotu ohledně přetrvávající recese, zdravotní hlediska spojená snadměrnou konzumací alkoholu či změnu postojů mladých lidí. Ti víno vnímají jako společenské či „víkendové pití“, na každodenním stole víno nahrazují nízkoalkoholické nápoje nebo nealko jako džusy či limonády.Ještě že mají francouzští vinaři Čínu, která se mimo jiné stala největším světovým importérem vín zBordeaux. Jak vobjemech (63 milionů litrů/rok), tak hodnotě dovážených vín (649 milionů eur/rok) významně předstihla USA či Německo. A nejen pro čínský trh vyvinula Conseil Interprofessionnel du Vin de Bordeaux (CIVB) mobilní aplikaci s názvem „
Smart Bordeaux
„. Pokud chcete být „smart“, stáhněte si aplikaci do telefonu a kupte si lahev Bordeaux. Po načtení etikety vám přístroj zobrazí informace o výrobci či víně samotném. To vše ve 12 jazycích. Vsoučasnosti je do programu zapojeno 10000 producentů zBordeaux. Od září si aplikaci stáhlo na 55000 fanoušků Bordeaux. Kromě Francouzů nejčastěji právě Číňané.A Číňané chtějí vínům zBordeaux rozumět. Kromě stahování aplikací si tak movitější znich neváhají rovnou koupit nějaké to místní chateau. Na konci minulého týdne se objevila informace, že vinařství
Chateau Bellefont-Belcier
, jehož historie sahá do 17. století, bylo prodáno čínskému průmyslníkovi, panu Wangovi. Oproti předchozím zhruba 30 čínským akvizicím vBordeaux je poslední investice zajímavá tím, že jde poprvé o vinařství, které patří do tzv. kategorie Grand Cru Classé. Dostali jste také chuť investovat a odstartovat českou vlnu vBordeaux? Tak vězte, že vinařství, které leží vrámci slavného Saint Emilionu, se prodávalo odhadem za 30 milionů eur. Za tuto částku získal pan Wang 13,5 hektarů vinic, dalších 6,5 hektarů pozemků a samotné chateau. Ve vinicích aktuálně dominuje ze 70 % Merlot, zbytek tvoří Cabernet Franc a Cabernet Sauvignon. Celkově bylo jen vletošním roce prodáno čínským investorům vBordeaux 440 hektarů vinařské půdy.Jihofrancouzský Languedoc-Roussillon má zase pravděpodobně první vinařství na světě postavené zkonopných kvádrů. Jde o organické a biodynamické vinařství
Château Maris
voblasti Minervois. Pro stavbu vinařství byly použity konopné cihly, vyztužené dřevěnou konstrukcí. Pro použití tohoto netradičního materiálu, který se pro větší stavby používá spíše zřídka, se vinař Robert Eden zněkolika důvodů. Vprvní řadě jde o přírodní materiál, který nemá negativní vliv na zdraví, není zdrojem alergenů nebo statické elektřiny. Konopné cihly prý také ideálně regulují vlhkost. Vinařství by také rádo využilo schopnost konopí pohlcovat CO2. Firma se snaží být ve svých aktivitách maximálně soběstačné, elektrickou energii například produkují sluneční kolektory o velikosti 380m2, které jsou umístěny na střeše výrobní budovy. Více na webu vinařství.ZLanguedocu se na závěr posuneme výrazně na sever, do oblasti Champagne. Moët & Chandon bude nově vsázet při propagaci svých vín na jednoho znejslavnějších Švýcarů, tenisovou legendu
Rogera Federera
. Vítěz 17 grandslamových titulů se stane tváří nové kampaně, která začně na jaře příštího roku. Uvidíme, jestli mu sklenička Moëtu denně pomůže na první místo žebříčku ATPJ…A co Radek Štěpánek? Bohemia Sekt nic? Náhrada za Terexu Maxovou?…Co?A šampaňské ještě jednou, tradiční vinný bulvár na závěr. Časopis In Touch uveřejnil informaci, že americký herec
Leonardo DiCaprio
utratil za francouzské bublinky, které podával hostům na své narozeninové oslavě, slušné tři miliony dolarů. Mimo jiné se vypilo 18 krabic šampaňského značky Armand de Brignac. Tak ať slouží Leo!